17.5.15

ΓΙΑ ΕΝΑ (διαδημοτικό) ΚΙΝΗΜΑ ΕΝΑΝΤΙΑ ΣΤΙΣ ΚΕΡΑΙΕΣ ΚΙΝΗΤΗΣ ΤΗΛΕΦΩΝΙΑΣ

Οι κινητοποιήσεις πολιτών ενάντια στις αυθαίρετα τοποθετημένες κεραίες κινητής τηλεφωνίας είναι ένα πολύ συχνό φαινόμενο τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα. Απ` άκρη σ` άκρη σε όλη την επικράτεια, σε πόλεις και χωριά εμφανίζονται δυναμικές διαμαρτυρίες κατοίκων στην προσπάθεια τους να προστατεύσουν την υγεία των παιδιών τους και τη δική τους, από την ακτινοβολία των κεραιών. Είναι ώριμη πια η κατάσταση για τον συντονισμό και την ενοποίηση των επί μέρους κινητοποιήσεων σε ένα κίνημα ενιαίο, με κοινούς στόχους που θα αναδείξει πανελλαδικά το πρόβλημα, θα συγκρουστεί με τα συμφέροντα των εταιριών, θα επιβάλλει θέσεις, θα εκφράσει οργανωμένα και αποτελεσματικά την θέληση των πολιτών. Θα αποτελέσει μια ακόμη συνιστώσα των επιμέρους κινημάτων πολιτών που συγκροτούν ένα μαζικό λαϊκό κίνημα αντίστασης και διεκδίκησης.
ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ Η ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΣΗΜΕΡΑ
 Τα κινητά τηλέφωνα έχουν μπει για τα καλά στη ζωή μας και αναπόφευκτα οι κεραίες που τα εξυπηρετούν κάνουν όλο και πιο έντονη την παρουσία τους. Την ίδια στιγμή η δυσφορία και η ανησυχία των κατοίκων είναι αυξανόμενη, καθώς όλο και περισσότερες είναι οι μελέτες αλλά και επιστήμονες που μιλούν για τις επικίνδυνες έως καταστροφικές επιδράσεις της ακτινοβολίας των κεραιών ειδικά στους ευαίσθητους οργανισμούς των παιδιών και των ηλικιωμένων.  
Σε διεθνές επίπεδο δεν υπάρχει ενιαία άποψη και εκτίμηση για την επικινδυνότητα της η/μ ακτινοβολίας. Τα όρια ασφαλούς έκθεσης του κοινού στην ακτινοβολία είναι τρομακτικά διαφορετικά από κράτος σε κράτος, (αλλά ενίοτε και από πόλη σε πόλη στο ίδιο κράτος), που είναι προφανής λόγος αμφισβήτησης της τεκμηρίωσης και αξιοπιστίας των ορίων.  Ο παρακάτω πίνακας είναι ενδεικτικός:
ΟΡΙΑ ΑΚΤΙΝΟΒΟΛΙΑΣ
ΕΝΤΑΣΗ ΗΛEKΤΡΙKOY ΠΕΔ.
ΠΥΚΝΟΤΗΤΑ Η/Μ ΚΥΜΑΤΟΣ
ΔΙΚΤΥΑ ΚΙΝΗΤΗΣ ΤΗΛΕΦΩΝΙΑΣ
GSM900 V/M
GSM1800 V/M
GSM900 μW/cm2
GSM1800 μW/cm2
Π.Ο.Υ.
41,25
58.40
450
900
ΕΛΛΑΔΑ
28,88
40,84
315
630
ΡΩΣΙΑ
6
6
10
10
ΑΥΣΤΡΙΑ Salzburg
4
4
0,10
0,10
ΓΑΛΛΙΑ
0,60
0,60
0,10
0,10
ΗΠΑ
2
2
1
1

 Υπάρχουν αντικρουόμενες μελέτες επιστημόνων και ερευνητών, κατηγορίες για συμπαιγνία με τις εταιρίες κινητής τηλεφωνίας για το δήθεν ακίνδυνο της ακτινοβολίας, αποδοχή μόνο των θερμικών συνεπειών της ακτινοβολίας και όχι των βιολογικών. Η διαμάχη αυτή θυμίζει παλιότερες καταστάσεις, όπως αυτές του αμιάντου η της νικοτίνης των τσιγάρων που κόστισαν πολλές χιλιάδες ανθρωπίνων θυμάτων ώσπου να κατοχυρωθεί και επίσημα η επικινδυνότητα τους. Σήμερα από την διαμάχη αυτή νικητές βγαίνουν οι εταιρίες κινητής τηλεφωνίας, οι οποίες αποκομίζουν τεράστια κέρδη εις βάρος της υγείας των πολιτών όλου του πλανήτη.
Στην Ελλάδα αντανακλάται ό,τι επικρατεί σε παγκόσμιο επίπεδο. Η επίσημη άποψη της ελληνικής πολιτείας είναι ότι δεν υπάρχει τεκμηριωμένη επιστημονική απόδειξη για τις αρνητικές συνέπειες της ακτινοβολίας των κεραιών. Αναφέρεται μόνο στις θερμικές επιδράσεις, (παραδέχονται δηλαδή ότι μας ψήνουν όπως οι φούρνοι μικροκυμάτων) και όχι στις βιολογικές επιπτώσεις στη φυσιολογία, στη βιοχημεία και στους βιορυθμούς του χρήστη, όπου οι συνέπειες αυτές γίνονται εμφανείς μετά από μακροχρόνια έκθεση και βέβαια δεν έχουν καθιερωθεί όρια έκθεσης. Έτσι, με  την συνέργια του κράτους έχει δημιουργηθεί ένα πλέγμα νόμων που αν μη τι άλλο διασφαλίζει με τον πιο προκλητικό τρόπο τα συμφέροντα μόνο των εταιριών κινητής τηλεφωνίας. Έτσι επιτρέπεται η τοποθέτηση κεραιών πρακτικά παντού. Δίπλα σε σχολεία, παιδικούς σταθμούς, νοσοκομεία κτλ, ανεξαρτήτως απόστασης, παρατείνει την λειτουργία και απαγορεύει πρακτικά την απομάκρυνση κεραιών χωρίς άδεια λειτουργίας  και μόνο κινητοποιήσεις πολιτών με η χωρίς την συνδρομή της δημοτικής αρχής έχουν καταφέρει σε σποραδικές περιπτώσεις να ξηλώσουν τέτοιες παράνομες κεραίες. Εν ολίγοις με την απρόσκοπτη τοποθέτηση και λειτουργία των κεραιών διασφαλίζεται όχι μόνο η καλή απόδοση των κινητών τηλεφώνων αλλά πρωτίστως η κερδοφορία των εταιριών που τα εκμεταλλεύονται.
Η ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΜΑΣ
Το ζήτημα της αντίθεσης του κινήματος ενάντια στην ακτινοβολία των κεραιών δεν είναι απλά θέμα τεχνικό, νομικό η ιατρικό αλλά κυρίως πολιτικό. Επί της ουσίας το κίνημα δεν είναι αντίθετο γενικά στις κεραίες, αλλά βασικά αντιπαρατίθεται στην ασύδοτη πολιτική και πρακτική των εταιριών κινητής τηλεφωνίας για αύξηση των κερδών τους και παράλληλα υπερασπίζεται το συνταγματικό δικαίωμα προστασίας της υγείας των πολιτών αλλά και του φυσικού περιβάλλοντος από την η/μ ακτινοβολία των κεραιών.  
Το κίνημα δεν είναι ενάντια γενικώς στη χρήση της κινητής τηλεφωνίας. Δεν μπορούμε σήμερα να καταργήσουμε την χρήση των κινητών τηλεφώνων αν και γνωρίζουμε τις θερμικές συνέπειες και αποδεχόμαστε τις όποιες βιολογικές που έχουν, όπως δεν μπορούμε να σταματήσουμε την κίνηση των αυτοκίνητων επειδή μολύνουν την ατμόσφαιρα με τα καυσαέρια τους που προκαλούν ανάλογες συνέπειες[1]. Μπορούμε όμως να καταγγείλουμε τον απαράδεκτο συμφεροντολογικό κερδοσκοπικό τρόπο που υιοθετήθηκε η όλη εφαρμογή της κινητής τηλεφωνίας στην κοινωνία μας.  Χωρίς επαρκή ενημέρωση, με ελαχιστοποίηση κόστους και αυθαίρετη διαμόρφωση του δικτύου κεραιών και της αρχιτεκτονικής του, χωρίς καμιά μέριμνα για την υγεία μας. Πιστεύουμε ότι υπάρχουν σημαντικά περιθώρια ελαχιστοποίησης των συνεπειών αν εφαρμοστούν ήδη γνωστές πρακτικές έως και της εξάλειψης των με την  χρηματοδότηση  αντίστοιχης  έρευνας. Το κίνημα πρέπει να αναδεικνύει την σύγκρουση συμφερόντων και να  πιέζει σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο στην παραπάνω κατεύθυνση της έρευνας και της εγκατάστασης «καθαρής» κινητής τηλεφωνίας πρακτικά χωρίς η/μ μόλυνση, όπως αντίστοιχα ισχύει για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα η για τα αυτοκίνητα μηδενικών ρύπων.

Ποιο είναι για μας το αποδεκτό πλαίσιο νομιμότητας για τις κεραίες:
Σήμερα παράνομη θεωρείται μια κεραία όταν από τον φάκελο για αδειοδότηση που κατατίθεται στην ΕΕΤΤ λείπει ένα από τα απαιτούμενα έγγραφα-άδειες από τις εμπλεκόμενες κρατικές υπηρεσίες. Δεν απαιτείται όμως καμιά άδεια ούτε από την δημοτική η τοπική αρχή του τόπου που τοποθετείται η κεραία ούτε βέβαια ρωτάται κανείς από τους πολίτες-κατοίκους αυτού του τόπου οι οποίοι προσβάλλονται από την ακτινοβολία και υφίστανται τις συνέπειες απ`αυτήν.
Ως εκ τούτου, το κίνημα των κεραιών πρέπει να θεωρεί παράνομη κάθε κεραία όχι μόνο με βάση τον ανωτέρω ορισμό αλλά και όποια δεν έχει την αποδοχή των κατοίκων που βρίσκονται μέσα στην εμβέλεια της. Η αποδοχή η μη της κεραίας πρέπει να είναι συνειδητή, προϊόν έγκυρης και ολοκληρωμένης ενημέρωσης και αποτέλεσμα κοινωνικής διαβούλευσης. Τότε μόνο νομιμοποιείται μια κεραία (η σταθμός βάσης) ως προς το μέγεθος την ισχύ και την θέση εγκατάστασης.

Ποια είναι τα αποδεκτά όρια έκθεσης στην ακτινοβολία των κεραιών κινητής τηλεφωνίας:
Τα τελευταία χρόνια έχουν αυξηθεί οι πηγές της η/μ ακτινοβολίας που δέχεται ο ανθρώπινος οργανισμός. Τηλεόραση, ραδιόφωνο, κινητή τηλεφωνία, ηλεκτρικό ρεύμα, Wi-Fi, κτλ είναι καθημερινές τεχνητές πηγές η/μ ακτινοβολίας τις οποίες το σώμα μας δεν τις αντιμετώπιζε από πάντα και επομένως δεν έχει προλάβει να αναπτύξει άμυνες με την πάροδο του χρόνου. Υπάρχει επομένως ένα μέγιστο όριο αντοχής του σώματος στην ακτινοβολία που εκτίθεται και απορροφά. Ποιο όμως είναι το όριο αυτό που όταν ξεπεραστεί υπάρχουν μη αναστρέψιμες βλάβες  στο σώμα μας? Τα όρια που έχουν υιοθετηθεί σήμερα είναι πολιτικές επιλογές χωρίς επιστημονική τεκμηρίωση. Δεν υπάρχουν μελέτες που να ορίζουν όρια συμπεριλαμβάνοντας και τις βιολογικές συνέπειες και εδώ πρέπει να αποδοθούν ευθύνες. Αν ποτέ οριστούν όρια, αυτά λογικά θα πρέπει να αναφέρονται στο συνολικό φάσμα συχνοτήτων της η/μ ακτινοβολίας που δεχόμαστε και όχι μόνο από την κινητή τηλεφωνία.  
Για τις μετρήσεις της ακτινοβολίας, που κάποιοι τις θεωρούν πανάκεια, εμείς δεχόμαστε ότι είναι άνευ ουσίας και στάχτη στα μάτια του κόσμου για τους εξής λόγους:
   1. Τα όρια είναι έτσι κι αλλιώς υψηλά και ό,τι μετρήσεις να γίνουν σχεδόν       αποκλείεται να ξεπεραστούν. Όλες οι εισηγητικές εκθέσεις πχ προς τον ΠΟΥ η την ΕΕ προτείνουν την μείωση των ορίων.
   2. Αναφέρονται μόνο στα θερμικά φαινόμενα της ακτινοβολίας και δεν μας πληροφορούν για τα βιολογικά που είναι και πιο σοβαρά. Έτσι, οι μετρήσεις στερούνται επιστημονικής εγκυρότητας και δεν αποτυπώνουν τις πραγματικές επιπτώσεις στην δημόσια υγεία και το περιβάλλον.
   3. Αναφέρονται στην συνιστώσα η/μ ακτινοβολία της κινητής τηλεφωνίας και όχι στο σύνολο τους που προέρχονται και από άλλες πηγές, μιας και οι ακτινοβολίες λειτουργούν αθροιστικά στο σώμα μας.
   4. Η μέτρηση είναι στιγμιαία και το ύψος της εξαρτάται από τον αριθμό των συνδρομητών που εξυπηρετούνται την συγκεκριμένη στιγμή. Κάποια άλλη στιγμή άλλη μέτρηση στον ίδιο χώρο μπορεί να είναι πολλαπλάσια της πρώτης.
   5. Οι μετρήσεις είναι ως επί το πλείστον αναξιόπιστες διότι υπάρχει η δυνατότητα ρύθμισης της εκπομπής των κεραιών εκ του μακρόθεν από την εταιρία. Επίσης όλες οι εταιρίες έχουν εξουσιοδοτημένα συνεργεία μέτρησης, έτσι «Γιάννης κερνά και Γιάννης πίνει». Η ΕΕΑΕ μπορεί να καλύψει δειγματοληπτικά ένα μικρό μόνο ποσοστό μετρήσεων
Το κίνημα συμφωνεί με τις δυο βασικές αρχές της πρόληψης και της προφύλαξης που έχουν υιοθετηθεί από τον ΠΟΥ και την ΕΕ αλλά διαφωνεί με την ολιγωρία υιοθέτησης μέτρων προστασίας, την απροκάλυπτη υποστήριξη των εταιριών και με την  ελληνική νομοθεσία που καταστρατηγεί τις αρχές αυτές στην πράξη. Πιο αναλυτικά ενώ η πρόληψη αναφέρεται σε βέβαιους και αποδεδειγμένους κινδύνους άρα και σε λήψη αναγκαίων μέτρων προστασίας,  η προφύλαξη επιβάλλει την λήψη μέτρων σε κινδύνους πιθανούς, ενδεχομένους και μη επιστημονικά αποδεδειγμένους. Αν δηλαδή η κινητή τηλεφωνία ήταν φάρμακο, δεν θα επιτρεπόταν η κυκλοφορία του στην αγορά. Ο ΠΟΥ και η ΕΕ εδώ και 15 χρόνια έχουν να επανεξετάσουν και να επικαιροποιήσουν τα όρια ασφαλούς έκθεσης του γενικού πληθυσμού ενώ η ελληνική νομοθεσία καλύπτει την λειτουργία παράνομων κεραιών και δίνει την δυνατότητα να νομιμοποιηθούν εκ των υστέρων, κατά παράβαση των ανωτέρω αρχών.
Δεν περιμένουμε από κανένα φορέα, καμιά υπηρεσία, ούτε αναθέτουμε σε κάποια αρχή, εθνική η ευρωπαϊκή να υπερασπίσει τα δικά μας συμφέροντα  έναντι των εταιριών. Είναι πεποίθηση μας  ότι μόνο με συλλογική προσπάθεια και ενεργό συμμετοχή μπορεί να διαμορφωθεί μια κίνηση ενιαία σε δημοτικό επίπεδο, να συντονιστεί με άλλες κινήσεις στην περιφέρεια και αλλού και να πάρει χαρακτήρα κινήματος ώστε να αμυνθεί αποτελεσματικά στην ασυδοσία και την κερδοσκοπία των εταιριών και της κρατικής υποστήριξης που διαθέτουν. Μόνο ένα τέτοιο κίνημα με ξεκάθαρες θέσεις και στόχους μπορεί να επιβάλλει λύσεις, να ανατρέψει νόμους και να δρομολογήσει θετικές εξελίξεις για την υγεία μας και το περιβάλλον. Καμιά θεώρηση, οικονομική η άλλη, δεν είναι πιο σημαντική από την προστασία της δημόσιας υγείας. Ενέργειες μεμονωμένες, παραδειγματικές χωρίς την συμφωνία και την ενεργό συμμετοχή του κόσμου είναι έξω από την λογική και την πρακτική μας. Στη σημερινή συγκυρία η δυνατότητα αποξήλωσης παράνομων κεραιών μπορεί να γίνει μόνο με όρους κινήματος.  
ΠΟΙΟΙ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΣΤΟΧΟΙ ΚΑΙ ΟΙ ΕΠΙΔΙΩΞΕΙΣ ΜΑΣ
  Τελικός μας στόχος είναι η οριστική εξάλειψη των συνεπειών της η/μ ακτινοβολίας από την εφαρμογή της κινητής τηλεφωνίας. Βασική μας επιδίωξη είναι η προστασία της υγείας, δηλαδή της ζωής μας, και του περιβάλλοντος που ζούμε. Όλοι οι επιμέρους στόχοι συγκλίνουν σ`αυτόν. Άμεσα απαιτούμε:
* Να απομακρυνθούν όλες οι κεραίες, ανεξαρτήτου νομιμότητας, από χώρους συγκέντρωσης κοινού, ιδίως σχολεία, παιδικοί σταθμοί, ΚΑΠΗ, νοσοκομεία, κτλ, χωρίς παράλληλη αύξηση της ισχύος τους. Η μεγαλύτερη ζημία γίνεται στα παιδιά γιατί αυτά απορροφούν μεγαλύτερη δόση, έχουν αυξημένο ρυθμό πολλαπλασιασμού κυττάρων, άρα μεγαλύτερη πιθανότητα βλάβης, λεπτότερο κρανίο προστασίας του εγκεφάλου και δεν έχει ωριμάσει το ανοσολογικό και το κεντρικό νευρικό τους σύστημα.
* Να γίνει εκστρατεία ενημέρωσης κυρίως στα σχολεία και τους γονείς αλλά και στον γενικό πληθυσμό για την χρήση των κινητών, τους κινδύνους από τις κεραίες και την η/μ ακτινοβολία και τα μέτρα προστασίας που πρέπει να παρθούν.
* Άμεση αποξήλωση των κεραιών χωρίς άδεια λειτουργίας, αφού δεν μπορεί να εκτιμηθεί το μέγεθος της ζημίας που προκαλούν. Καμιά κεραία σε λειτουργία χωρίς άδεια λειτουργίας. Σήμερα εκτιμάται ότι στον ελλαδικό χώρο λειτουργούν περί τις 11500 κεραίες κινητής τηλεφωνίας από τις οποίες οι 4500 δεν έχουν αδειοδοτηθεί[2].
* Να επανασχεδιαστεί και να αντικατασταθεί το υπάρχον δικτύου κεραιών υψηλής ισχύος με άλλο χαμηλής έτσι ώστε να ελαχιστοποιηθεί η προσβολή από την ακτινοβολία και κατ`επέκταση και οι συνέπειες της, όπως ήδη εφαρμόζεται σε πολλές ευρωπαϊκές πόλεις και μάλιστα χωρίς να μειωθεί η ποιότητα των επικοινωνιών. Το κόστος αντικατάστασης να επωμιστούν οι εταιρίες κινητής τηλεφωνίας.
* Να απαγορευτεί το καμουφλάρισμα των κεραιών. Η γνώση για την ύπαρξη και λειτουργία κεραιών είναι πιο σημαντική από την προσβολή της αισθητικής μας.
* Ενημέρωση και διαφάνεια στην χωροθέτηση των κεραιών. Καμιά εγκατάσταση νέας κεραίας στα όρια του δήμου χωρίς ενημέρωση και αποδοχή της δημοτικής αρχής και των κατοίκων της περιοχής. * Να καταργηθεί το δικαίωμα των εταιριών κινητής τηλεφωνίας να τοποθετούν κεραίες (χαμηλής όχλησης), χωρίς άδεια λειτουργίας από την ΕΕΤΤ.
* Αν και οι μετρήσεις έχουν σχετική μόνο σημασία, στο βαθμό που γίνονται έστω για συγκριτικά συμπεράσματα, η εγκυρότητα τους να διασφαλίζεται από την δημοτική αρχή, με την δημιουργία τομέα δημοτικής πεδιομέτρησης  και με την συμμετοχή πολιτών.  
Μεσομακροπρόθεσμοι στόχοι
- Να θεσμοθετηθεί η αδειοδοτηση και η εγκατάσταση κεραιών, εκτός των άλλων, από την δημοτική αρχή και την τοπική κοινωνία.
- Να βελτιώσουν οι κατασκευαστές κινητών τηλεφώνων τον σχεδιασμό τα χαρακτηριστικά και την λειτουργία των συσκευών  (χαμηλό SAR) και άμεση υιοθέτηση κάθε τεχνολογικής βελτίωσης αυτών. Επίσης να ασκηθεί πίεση να μπει σε προτεραιότητα η  χρηματοδότηση έρευνας για την εξάλειψη των συνεπειών της κινητής τηλεφωνίας.
- Προειδοποιητική σήμανση όλων των συσκευών που εκπέμπουν ακτινοβολία
- Αλλαγή ελληνικού νομοθετικού πλαισίου για τις κεραίες ώστε να προστατεύεται η υγεία των πολιτών και όχι τα συμφέροντα των εταιριών.

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ
Μια σύντομη ματιά στην ελληνική νομοθεσία των κεραιών.
Οι πιο σημαντικοί νόμοι, υπουργικές αποφάσεις και άρθρα της ελληνικής νομοθεσίας για τις κεραίες:
Νόμος 2801/2000. Προδιαγραφές για κατασκευή και τοποθέτηση κεραιών.
ΚΥΑ 53571/3839/2000. Μέτρα προφύλαξης του κοινού από την λειτουργία κεραιών εγκατεστημένων στην ξηρό . Μπαίνουν οι βασικοί περιορισμοί και όρια για τα η/μ πεδία.
Νόμος 3431/2006. Περί ηλεκτρονικών επικοινωνιών και άλλες διατάξεις. Μεταβάλλονται τα όρια έκθεσης του κοινού στο 70%, επιτρέπονται κεραίες κοντά σε σχολεία αρκεί να εκπέμπουν στο 60% των ορίων της ΚΥΑ 53571/2000.
Αποφ.ΕΕΤΤ (ΦΕΚ Β453/2011) Αδειοδότηση κεραιών
Νόμος 4053/2012. Ρύθμιση λειτουργίας της ταχυδρομικής αγοράς, θεμάτων ηλεκτρονικών επικοινωνιών και άλλες διατάξεις. Δίνει προθεσμία 24 μηνών στις παράνομες κεραίες να βγάλουν άδεια.
Νόμος 4070/2012.  Ρυθμίσεις Ηλεκτρονικών Επικοινωνιών, Μεταφορών,
Δημοσίων Έργων και άλλες διατάξεις. Αναφέρονται πάλι τα όρια 70% και 60%
ΚΥΑ 48263/959/2012.  Εγκαταστάσεις Κατασκευών Κεραιών Χαμηλής Ηλεκτρομαγνητικής Περιβαλλοντικής Όχλησης, εξαιρούμενες από την αδειοδότηση σύμφωνα με την παρ. 23 του άρθρου 30 του Ν. 4070/2012
Κεραίες που δεν χρειάζονται αδειοδότηση, (χαμηλής όχλησης).
Νόμος 4146/2013. Διαμόρφωση Φιλικού Αναπτυξιακού Περιβάλλοντος για τις Στρατηγικές και Ιδιωτικές Επενδύσεις και άλλες διατάξεις. Αναστέλλεται η κατεδάφιση παράνομων κεραιών, (άρθρο 58 παρ.2).
Νόμος 4249/2014. Άρθρο 126, τροποποίηση διατάξεων ν.4053/12 Νέα αναβολή κατεδάφισης παράνομων κεραιών.

[1] Δεν σημαίνει ότι οι κατασκευαστικές εταιρίες αυτοκινήτων, και όχι μόνο, είναι άμοιρες ευθυνών για την εξέλιξη της τεχνολογίας οχημάτων και την μόλυνση του περιβάλλοντος. Οι βενζινοκινητήρες επιλέγηκαν για το μεγαλύτερο εμπορικό τους κέρδος αλλά και τα παράπλευρα κέρδη από την συντήρηση τους. Επίσης οι πετρελαιοβιομήχανοι απέτρεψαν την εξέλιξη του ηλεκτρικού αυτοκινήτου και πίεσαν τις κυβερνήσεις για ανάλογες νομοθετικές ρυθμίσεις.  
[2] Καθημερινή 28/12/14

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου